about

Artist statement / EN

Michael Voigtländer, born in 1980 in Munich, is a German artist, designer, and author, who after completing his training as a photographer, studied media design at Middlesex University London (B.A. (hon.) in multimedia arts) and visual arts at Berlin University of Arts (M.A. in art in context). Voigtländer works with various media at the limits of their interfaces, with his works moving freely between fine art, design, commercial design, and text-based works. Photography, film, video, text, and interactive media are recurring media used in his work.

Voigtländer is author of the book Fashionable Posingbook (Stiebner, 2006, 2008, 2013), the first book addressing the aesthetic dimension of posing in fashion photography. Since 2010, his work has increasingly taken him to the nexus with architecture, sociology, media theory, philosophy, and their references to postmodernity. In his publication and installation, La Possibilité d’une île (2012, 100 pgs., 16 mm loop projection) addresses the modern concept of time, the accelerations of contemporary lifestyles, and considerations of containers as “real things” as well as a metaphor for “postmodern life.”

This transdisciplinary approach resulted in the creation of the “museum of broken dreams” (2014), a work in progress where Voigtländer has located contemporary lifestyles and their Implications. Its status is mobile and is created in situ, a transit space. In addition, various photographic projects (for example, In Palestine, Bauwelt Magazin, 2015; the problem of emptiness, Russia, 2013-2014), part of his visual investigations and often the starting point for further research. Irony, wit, and with an eye for “subtle differences” are often a part of Voigtländer’s work.

Artist statement / DE

Michael Voigtländer, 1980 in München geboren, ist ein deutscher Künstler, Designer und Autor, der erfolgreich nach einer beendeten Fotografenausbildung, Mediendesign an der Middlesex University London (Bachelor of Arts (Hons.), Multimedia Arts) und bildende Kunst an der UdK Berlin (Master of Arts, Art in Context) studierte. Voigtländer arbeitet mit verschiedenen Medien an den Grenzen ihrer Schnittstellen, dabei bewegen sich seine Werke frei zwischen bildender Kunst, Design, kommerzieller Gestaltung und textbasierten Arbeiten. Fotografie, Film, Video, Text und interaktive Medien sind immer wiederkehrende Medien für seine Arbeiten.

Voigtländer ist Autor des Buches Fashionable Posingbook (Stiebner, 2006, 2008, 2013), das erste Buch, das sich mit der ästhetischen Dimension des Posierens in der Modefotografie beschäftigt. Seit 2010 führt ihn seine Arbeit verstärkt in Bereiche, die an der Schnittstelle zu Architektur, Soziologie, Medientheorie, Philosophie und deren Bezüge auf das Postmoderne Leben stehen. In seiner Publikation und Installation, La possibilité d‘une île (2012, 100 pgs.,16mm Loop Projection), werden der moderne Zeitbegriff, Beschleunigungen zeitgenössischer Lebensweisen und Überlegungen, die sich mit dem Container als „reales Ding“ sowie als Metapher für „postmodernes Leben“ diskutiert.

Dieser transdisziplinäre Ansatz resultierte in der Gründung des „museum of broken dreams“ (2014), dort verortet Voigtländer zeitgenössische Lebensweisen und deren Implikationen und ist als „work in progress“ angelegt. Der Zustand ist dabei mobil und wird in situ erschaffen, ein Transitraum. Weiterhin sind verschiedenste fotografische Projekte (z.B. in Palästina, Bauwelt Magazin, 2015, the problem of emptiness, Russia, 2013 - 2014), Bestandteil seiner visuellen Untersuchung und oft Ausgangspunkt für eine weitere Forschung. Ironie, Witz und der Blick auf die „feinen Unterschiede“ sind oft Bestandteil in Voigtländers Arbeiten.

Clients:

BMW, Daimler Chrsyler, Landeshauptstadt München, Architektur Köppl&Kessler, Weka Verlag, Universitat der Künste Berlin, Stiebner Verlag, Pbk Ideenreich GmbH, Serviceplan, Ine Ilg Büro für Kommunikation, Plan.Net, Gesellschaftspolitische Projekte e.V., mumba, beautynet, DMY International Design Festival, Horeisch Media GmbH, Kunsthaus DA Gravenhorst, Galerie Walter Kushti, Holidays for handicapped, Tivoli Film GmbH, Medienbüro Süd, Bauwelt Architektur Magazin, CNN, DFA Deutsche Fernseh und Nachrichtenagentur...

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